Wyjątkowa pieczęć kobiety z czasów Pierwszej Świątyni

pieczec_kobietyO wyjątkowym znalezisku z czasów Pierwszej Świątyni poinformował Izraelski Urząd Starożytności (IAA). W bezpośrednim pobliżu najstarszej części Jerozolimy, znanej jako Miasto Dawida, archeolodzy odnaleźli pieczęć noszącą imię kobiety.

„Elihana, córka Gaela” (Elihana bat Gael) żyła 2600 lat temu, a znalezisko noszące jej imię świadczy o wyjątkowym statusie społecznym i prawnym właścicielki. Oznacza ono, że Elihana, kimkolwiek była, mogła sama prowadzić interesy i posiadać swój majątek.

Niedaleko znaleziono również drugą pieczęć z imieniem „Saariasza, syna Szabeniasza” (Sa’aryahu ben Shabenyau). Zaznaczmy, że nie chodzi o odciski pieczęci, czyli bulle, ale o wyjątkowo rzadkie oryginalne stemple.

Jerusalem: Temple Mount and City of DavidKierujący wykopaliskami w Mieście Dawida archeolodzy podkreślają unikalność znaleziska: „Pieczęcie z imionami z czasów Pierwszej Świątyni są rzadkie, ale odkrycie stempla należącego do kobiety jest fenomenem”.

„Osobiste pieczęcie, takie jak te Elihany i Saariasza, służyły do sygnowania dokumentów. Często inkrustowano je jako część pierścienia noszonego przez właściciela. Określały one tożsamość, pochodzenie i status osoby, do której należały” – wyjaśniają badacze.

Wykopaliska, którymi kierują dr Doron Ben-Ami, Yana Tchekhanovets (Ciechanowiec) i Salome Cohen od dziewięciu lat prowadzone są na terenie parkingu Givati, w bezpośrednim sąsiedztwie Miasta Dawida (Syjonu) i Wzgórza Świątynnego. Pieczęcie wykopano w ruinach dużej budowli z czasów królestwa Judy. Uczeni uważają, że był to budynek administracyjny.

Nie wiadomo, kim była Elihana, córka Gaela, której imię wyryto na półszlachetnym kamieniu starohebrajskimi literami zapisanymi w lustrzany sposób. Imię to nie występuje ani w Biblii, ani w innych źródłach, choć bez trudu można dostrzec hebrajski źródłosłów.

Pieczęcie z imionami kobiet są wyjątkowo unikalne. Uczeni sugerują, że wysoki status materialny tej Judejki mógł wynikać z pochodzenia (stąd imię ojca), a nie z zamążpójścia (stąd brak imienia męża).

Choć na pewno kobiety w społeczeństwie Izraela i Judy odgrywały inną rolę niż dzisiaj, nie były jednak niewolnicami. Sama Biblia wymienia kilka wpływowych niewiast z tamtych czasów. Relacja IAA zwraca uwagę na fragment Księgi Przysłów (31:13-23), gdzie opisano ideał dzielnej żony prowadzącej samodzielnie interesy.

Nie znana jest też tożsamość Saariasza, syna Szabeniasza z drugiej, podobnie zapisanej pieczęci. Imię to również nie występuje w Biblii, ale znaleziono je w Arad zapisane na pewnej skorupie. Najprawdopodobniej znaczy ono „Jahwe, który ukazał się w burzy” (nawiązanie do księgi Hioba 38).

[EDIT – Robert Deutsch zwrócił uwagę, że imię właściciela pieczęci to Saadiasz (Sa’adyahu), nie Saariasz].

Czytaj też:

Reklamy
Ten wpis został opublikowany w kategorii Archeologia, Izrael, Jerozolima i oznaczony tagami , , , , , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.